دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ |۲۹ محرم ۱۴۴۶ | Aug 5, 2024
رضائی

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان، در مراسم اختتامیه و نشست هم‌اندیشی اساتید و ممتحنین دروس خارج این حوزه، به ارائه گزارشی از روند برگزاری امتحانات، تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت برگزاری امتحانات در سال جاری پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی، در مراسم اختتامیه و نشست هم‌اندیشی اساتید و ممتحنین دروس خارج این حوزه، به ارائه گزارشی از روند امتحانات، تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت برگزاری امتحانات پرداخت و گفت: فلسفه تشکیل این نشست، هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری در خصوص ارتقای سطح کمی و کیفی امتحانات دروس خارج است.

واگذاری امتحانات حوزه علمیه خراسان به ۹ مدرسه

وی با اشاره به برگزاری شایسته امتحانات در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، به ارائه گزارش از امتحانات پرداخت و تصریح کرد: در امتحانات درس خارج، ۱۹۵۶ نفر در سه استان شرکت نمودند که امتحانات در ۱۵ مکان برگزار شد و با عنایت به دغدغه این حوزه در راستای واگذاری امتحانات به مدارس، در تعداد ۹ مدرسه این واگذاری صورت گرفت و این مدارس تصدی، تدبیر و مدیریت طلاب سطح ۴(درس خارج) حوزه علمیه خراسان را برعهده داشتند.

قبولی ۲۰۷۵ نفر در امتحانات درس خارج حوزه خراسان

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به قبولی ۲۰۷۵ نفر در امتحانات درس خارج حوزه علمیه خراسان، عنوان کرد: امسال ۱۹ دستیار پژوهشی داشتیم که این تعداد سال گذشته ۱۱ نفر بود و از این‌ جهت شاهد رشد کمی بودیم، همچنین امسال از ۳۰ مقاله علمی تخصصی حمایت صورت گرفت و سه مقاله به‌عنوان مقاله علمی‌پژوهشی متخذ از درس خارج استخراج و به جامعه علمی عرضه شد و مورد استفاده و استقبال عموم پژوهشگران نیز قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی با بیان این که امسال ۴۰۰۰ صوت فقه و اصول در کانال‌های مربوطه بارگذاری شد، که این خود یک تراکم دانش و سرمایه علمی مغتنمی است، ابراز داشت: از ۷ کرسی علمی‌ترویجی حمایت شد که این امر از جمله فعالیت‌های نوین و کم‌سابقه بوده است؛ همچنین درخواست مجوز ۲۴ کرسی ترویجی در دستور کار است.

انجام دقیق ارزیابی تقریرات حوزه علمیه خراسان در دو نیمسال

وی با اشاره به بازنویسی و ابلاغ دستورالعمل تقریرنویسی و ارزیابی تقریرات امسال در دو قالب دو نیمسال، عنوان کرد: ارزیابی تقریرات سال گذشته فقط در انتهای سال بود، اما امسال این ارزیابی در دو نیمسال صورت گرفت و همچنین کلیه مقالات متخذ از درس توسط چهار نفر از اساتید پژوهشگر حوزه علمیه خراسان ارزیابی گردید که در این میان، سه مقاله به‌عنوان مقاله برتر از کل دروس خارج حوزه علمیه خراسان انتخاب شد.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان نقاط قوت مقالات را انتخاب موضوع و مسئله متناسب با نیاز روز، تمرکز بر ایده‌های اساتید در درس خارج و نوآوری علمی عنوان و ابراز کرد: از سوی دیگر ارزیابی شد که جامعه نخبگانی حوزه علمیه خراسان در کدام درس بیشتر حضور دارند و کدام تقریر و درس، دارای نوآوری و به تعبیری ابداع بوده است.

تدوین کارنامه‌های جامع آموزشی پژوهشی در ارزیابی هر درس خارج

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی با اشاره به ارزیابی‌های دقیق خروجی‌های درس خارج، فرایند برگزاری دروس خارج، شیوه ارائه دروس خارج، میزان زمان صرف شده برای دروس و.... در معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، گفت: کارنامه جامع آموزشی پژوهشی برای هر درس خارج آماده و میانگین معدل امتحانات درس خارج استخراج شد.

شرکت طلاب در نظرسنجی امتحانات درس خارج

وی با بیان اینکه در روند امتحانات برگزار شده، برای اساتید، میزان قبولی یا عدم قبولی و تجدیدی استخراج شده و از سوی دیگر نیز نظرسنجی از طلاب شرکت‌کننده در درس خارج انجام شد، عنوان کرد: بالغ بر صد نفر از طلاب در نظرسنجی شرکت نمودند و ۴۵۶ سؤال از طلاب در این راستا به دست ما رسیده که براین‌اساس سطح و جنس و سنخ سؤالات و نظرات آنان را در موضوعات اجرا، روند برگزاری و موضوعات علمی امتحانات برای ما روشن نموده است.

تبیین ویژگی‌های برجسته امتحانات حوزه علمیه خراسان

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی‌های درس خارج این حوزه، ابراز کرد: تتبع گسترده و فقه تفصیلی، تفریع فروع و طراحی جامع، تحقیقات رجالی، جمع‌بندی نهایی در این تقریرات، اعتنا به مسائل نظام و انقلاب، کتاب‌شناسی و منبع‌شناسی، تحلیل روایات بر اساس زمینه صدور، نظارت بر فقه مقارن، نظم و انسجام در ارائه محتوا، بیان فنی و پرهیز از بیان خطابی، استحضار نسبت به ابواب فقهی و... از ویژگی‌های درس خارج می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی در پایان ضمن ابراز امیدواری از چشم‌انداز دروس خارج حوزه علمیه خراسان، نظرات، آرا و پیشنهادها اساتید را چراغ راهی در مسیر تعالی و تقویت کمی و کیفی امتحانات دروس خارج دانست.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha